Daar gaat de summer of love

We waren vaak de kluts kwijt. Van het door laten gaan van festivals dankzij Dansen met Janssen, naar een nieuwe besmettingsgolf onder jongeren tot strikte voorwaarden en maximaal 750 bezoekers op Nederlandse festivals. Wat gebeurde er nou precies in de afgelopen weken? Een tijdlijn.

Waar stonden we?
Allereerst, 30 juni: Dansen met Janssen moest jongeren over de streep trekken om te gaan vaccineren. Het idee van het jaar, dacht Hugo de Jonge. Laat je vaccineren en je bent meteen beschermd en dus klaar om de clubs en festivals weer te bestormen. De vaccinatiegraad blijkt ook een stuk hoger in Nederland dan in andere landen. Dat geeft hoop en we kijken uit naar de Summer of Love.

4 juli: besmettingen lopen op
Dan gaat het mis. Gesjoemel met QR-codes zorgen dat bezoekers zonder legaal bewijs de clubs en festivals betreden. Bovendien blijkt van alles mis met de CoronaCheck-app. Ten slotte, een jongere die gisteren met Janssen is geprikt, is vandaag niet niet beschermd, maar na vier weken. Bij een tweede prik van Pfizer, Moderna of AstraZeneca geldt twee weken. Kort na het heropenen van de clubs stromen de meldingen van besmettingsclusters binnen. De besmettingscijfers zijn verzevenvoudigd. Vooral jongeren blijken onderdeel van deze uitbraken.

9 juli: van 40 naar maximaal 24 uur Testen voor Toegang
Festivalorganisatoren worden huiverig. Het kabinet geeft een persconferentie: festivals van maximaal 24 uur door kunnen gaan, mits bezoekers op 1,5 meter afstand zitten. Een toegangsbewijs is maximaal 24 uur geldig in plaats van 40 uur. De getallen van Testen voor Toegang worden niet meegenomen in de beargumentatie. De Jonge en Rutte wuiven harde kritieken weg.

13 juli: garantieregeling wordt verlengd
Vervolgens trekt het kabinet 135 miljoen uit om de garantieregeling voor evenementorganisatoren te verlengen. Voorheen werd 80% van de gemaakte kosten vergoed na annulering, nu 100%. Veel organisatoren maken zich grote zorgen over de praktische haalbaarheid van het nieuwe testen voor toegang. ‘De garantieregeling voelt als een doekje voor het bloeden’, laat ID&T weten. De organisatie spant een kort geding aan, met steun van zeker 30 andere organisatoren. Er moet snel meer duidelijkheid komen voor meerdaagse festivals.

26 juli: meerdaagse festivals verboden
Het kabinet geeft gehoor aan dit verzoek. Opnieuw volgt een persconferentie: vandaag wordt duidelijk dat meerdaagse festivals met overnachting geen doorgang kunnen hebben tot in ieder geval 1 september. Een klap in het gezicht van de sector. In ieder geval Lowlands, Down the Rabbit Hole en Mysteryland zullen niet doorgaan. Paaspop en ITGWO blijven vooralsnog in onzekerheid. Over een week moet duidelijk worden wat er gebeurt met eendaagse festivals vanaf 14 augustus.

2 augustus: 750 bezoekers voor eendaagse festivals
Opnieuw overwegend verdrietig nieuws: de besmettingscijfers doen nog niet wat we willen. Eendaagse festivals kunnen doorgang krijgen, mits organisatoren maximaal 750 bezoekers toelaten na overlegging van een toegangsbewijs. Voor veel organisatoren betekent dit financieel niet te realiseren. Wederom gaat een streep door grote festivals, net als ID&T’s kort geding bij gebrek aan juridische grond. Bezoekers zien hun Summer of Love in het water vallen, nadat zij zelfs bereid blijken om met twee vaccinaties nog een toegangstest te doen.

Waar staan we nu?
Wanneer het de goede kant op gaat met de besmettingscijfers, kan het zomaar zijn dat vanaf 14 augustus andere regels zullen gelden. ‘De capaciteit kan niet in een dag tijd vergroot worden’, zegt politiek verslaggever Thomas van Groningen tegen NPO Radio 2. Hoewel zij precies op 14 augustus gepland staan, besluiten organisatoren van Dance Valley, Strafwerk en Komm Schon Alter ook de stekker uit de voorbereidingen te trekken: ‘deze slag heeft met de bliksem ingeslagen’, aldus de website van Dance Valley. Ook artiesten spreken hun ongenoegen uit over deze nieuwe cancelcultuur. We kijken uit naar de nieuwe maatregelen die zullen gelden vanaf 14 augustus, maar houden ons hart vast.

Eendaagse festivals tot 1 september voor 750 bezoekers mogelijk

Eendaagse festivals mogen tot 1 september doorgaan. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend. Maximaal 750 personen kunnen worden toegelaten.

Eendaagse festivals kunnen vanaf 14 augustus tot in ieder geval 1 september doorgaan. Tijdens een korte persconferentie lichtte Rutte het besluit toe.

Organisatoren mogen maximaal 750 deelnemers toelaten in de buitenlucht of een open tent. Bezoekers moeten volledig gevaccineerd zijn, een herstelverklaring hebben of een negatieve testuitslag kunnen overleggen. Daarnaast wordt geadviseerd om 5 dagen na het festival een zelftest te doen. Personeel en vrijwilligers worden ook gevraagd zich te testen.

Vorige week besloot het kabinet om meerdaagse evenementen met overnachtingen te verbieden. Wat er na 1 september mogelijk is, wordt naar verwachting op 14 augustus bekend gemaakt.

Meerdaagse festivals geannuleerd

Zojuist maakte het kabinet bekend dat de maatregelen blijven gelden t/m 1 september, waardoor meerdaagse festivals met capming tot die tijd niet door kunnen gaan. Dit betekent dat in ieder geval Lowlands, Mysteryland en Down the Rabbit Hole niet door zullen gaan. Niet geheel onverwacht, maar toch één grote shitzooi voor de sector.

Eerder deze week kondigde het Belgische Pukkelpop al aan het festival te annuleren, omdat testen niet haalbaar is. Meerdaagse festivals, dus festivals waarbij bezoekers meerdere dagen blijven op bijvoorbeeld een camping, zijn nu ook binnen Nederland niet haalbaar vanwege het hertesten.

Dit betekent in ieder geval duidelijkheid voor de meerdaagse festivals die voor 1 september zijn, maar aanhoudende onzekerheid voor festivals als Paaspop en ITGWO.

Wat wordt het perspectief voor de festivalzomer?

Debatten, lobby’s en overleggen houden de gemoederen rondom de festivalzomer flink bezig. Wat weten we tot nu toe ? Een overzicht.

Afgelopen dinsdagavond hadden verschillende organisatoren een informeel overleg met medische deskundigen en ambtenaren van het ministerie van VWS en Economische Zaken.
De nieuwe ontwikkelingen rondom de Delta-variant gooien roet in het eten. Het laat een ander patroon zien dan voorheen, met de reguliere variant.

Ook volledig gevaccineerden lijken het virus te kunnen overdragen. Daarom pleiten medische deskundigen dat alle bezoekers maximaal 24 uur voorafgaand aan een evenement moeten testen. Eerder werd een maximum van 40 uur ingesteld. De vraag is of deze uitdaging praktisch haalbaar is. Daarnaast geldt voor festivals die wel doorgaan, dat bezoekers een vaste plaats krijgen toegewezen.

Rosanne Janmaat, COO van ID&T, verlangt naar een duurzame oplossing, aangezien er steeds weer nieuwe varianten kunnen oprukken. Eerder spande de organisatie een Kort geding aan tegen de overheid, maar trok deze weer in. Het ingelaste Kamerdebat van 14 juli gaf gehoor aan de noodkreet van de festivalorganisatoren.

De Britten hebben perspectief gekregen, sinds 19 juli Freedom Day inging. De clubs zijn open en de meeste restricties zijn voorbij. Dat terwijl er 50.000 dagelijkse besmettingen op de teller staan. Dit aantal lijkt in de afgelopen te stabiliseren, maar de UK is vooralsnog voorzichtig met feestvieren.

Er is behoefte aan perspectief. Zo dienden de drie coalitiepartijen VVD, D66 en CDA daartoe een motie in en ontvingen brede steun. Te hopen is dat het Kabinet nog voor het einde van de week nog duidelijkheid kan bieden voor het vervolg van de festivalzomer.

Festivalzomer gaat door! Maar hoe?

Wow, wat een nieuws vandaag! Zojuist maakte het kabinet bekend dat festivals deze zomer door mogen gaan, maar wel met een aantal voorwaarden.

Zo moeten bezoekers vanaf 30 juni een negatieve testuitslag of vaccinatiebewijs kunnen laten zien, mogen er maximaal 25.000 bezoekers op het terrein zijn en zijn meerdaagse festivals met overnachtingen nog niet toegestaan. Als de besmettingen het toelaten, worden die laatste twee voorwaarden losgelaten vanaf 29 juli.

En een festival op 1,5 meter, hoe moet dat dan? Nou, zelfs dat hoeft niet! Voor iedereen op het terrein geldt dat de afstandsregel losgelaten mag worden. Dat wordt weer even wennen dus! De Fieldlab-evenementen hebben afgelopen periode laten zien dat dit veilig kan, dus je hoeft je waarschijnlijk niet al te veel zorgen te maken om een besmetting.

Daarnaast worden er ook aan de kant van de organisatie voorwaarden gesteld. Zo wordt er nog gepraat over tussentijds testen bij meerdaagse festivals (en de praktische uitvoer daarvan), en mag het evenement niet al te veel druk leggen op hulpdiensten, omdat die na 1,5 jaar covid wel toe zijn aan wat verlof (en terecht!!). Als er te veel evenementenaanvragen zijn voor hetzelfde moment, kan dat betekenen dat niet iedereen een vergunning krijgt.

En, waar we het al een tijdje over hebben, het tekort aan menskracht en materiaal dat er zal gaan ontstaan! Veel evenementenmensen zijn uitgestroomd en op een goed moment zijn simpelweg de tenten, hekken en toiletwagens op. Dat wordt dus nog even flink spannend… Maar eerst gaan wij dit goede nieuws even vieren!

Ongelijk getroffen, ongelijk gesteund

Effecten van de coronacrisis op ZZP’ers in de culturele sector

Door Thijs Tromp

Naar aanleiding van de coronacrisis heeft het ministerie van OCW door een aantal instanties een onderzoek laten uitvoeren naar de gevolgen van de crisis in de culturele sector in Nederland. Met het onderzoek brengt de zogenaamde coronamonitor zowel de schade voor de organisaties als voor zzp’ers binnen de sector in beeld als effecten van de steunmaatregelen. De vraag die in het onderzoek wordt gesteld is in hoeverre de financiële steun doorsijpelt naar ZZP’ers.

De conclusie van het onderzoek is ronduit schokkend te noemen. Kortgezegd; ZZP’ers blijken een eenvoudige bezuinigingsoptie te zijn en er is zeer weinig sprake van een zogenaamd ‘trickle down-effect’ van de financiële steunmaatregelen naar ZZP’ers toe. Ben je benieuwd naar de cijfers en effecten, met name voor ZZP’ers? Dan hebben wij dat bondig samengevat op deze pagina.

Ben je benieuwd naar het gehele onderzoek over de gevolgen van de coronacrisis in de culturele sector en waar wij onze informatie op hebben gebaseerd? Zie hier.

Plan tegen schijnzelfstandigheid

Het lijkt er op dat er mogelijk flink wat gaat veranderen wat betreft in onze arbeidsmarkt. Begin 2020 trok de commissie Borstlap de conclusie dat het nodig was om werkgevers meer verantwoordelijkheid te laten nemen ten aanzien van de zwakste schouders op de arbeidsmarkt. Zojuist is bekend geworden dat er een akkoord is bereikt tussen in ieder geval VNO-NCW (voor de werkgevers) en de FNV (als vakbond) over de grote lijnen van deze voornemens. Gisteren lekten via de Volkskrant de belangrijkste veranderingen overigens al uit. We vatten de belangrijkste punten voor jullie samen, niet schrikken:

  • freelancers moeten minimaal 35 euro per uur gaan verdienen (!);
  • als je minder dan het minimum verdient, moet je in loondienst worden genomen óf moet er bij de rechter worden onderbouwd waarom er géén sprake is van loondienst (!);
  • de zelfstandigenaftrek wordt afgebouwd: er komen belastingregelingen voor freelancers die daadwerkelijk risico lopen met eigen investeringen;
  • er komt een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering;
  • nulurencontracten verdwijnen: voor studenten komt er een contractvorm die hierop lijkt;
  • na 3 jaar moet verplicht een vast contract worden aangeboden.

Het idee achter deze hervormingen is dat de ongelijkheid tussen werknemers te hoog aan het worden is, en dat daarom met name uitzendkrachten en freelancers straks niet meer werkzaam kunnen zijn als schijnzelfstandigen. Hiermee wordt bedoeld dat het lijkt alsof zij zelfstandig werken (o.a. dat er er geen sprake is van gezag of een vaststaand loon, of dat zij zich naar eigen inzichtkunnen laten vervangen) maar dat feitelijk niet zijn. Ook komt het vaak voor dat mensen in loondienst tegen betere voorwaarden hetzelfde werk doen als uitzendkrachten en freelancers.

Dit is natuurlijk in onze branche een erg lastige discussie, aangezien een deel van deze eisen bij ons erg gebruikelijk zijn: we worden gevraagd vanwege onze specifieke skills of om onze toffe persoonlijkheid, en er is in een evenementenomgeving altijd wel sprake van énige gezagsstructuur. Het is dus een lastig, onduidelijk niemandsland momenteel.
Gelukkig wordt er sinds de afschaffing van de VAR (2016) er vooral gehandhaafd op opzettelijke schijnzelfstandigheid, maar daar lijkt nu dus (eindelijk…) een nieuwe regeling voor in de plaats te gaan komen die duidelijkheid moet gaan scheppen. Er moeten 3 contractsvormen gaan komen: ééntje voor zelfstandigen, één voor uitzendkrachten en een voor (on)bepaalde tijd, waarbij iederen in principe automatisch als werknemer wordt gezien. Mocht hier geen sprake van zijn, dan moet dit worden aangetoond: nu ligt dit omgekeerd.

Als dit akkoord wordt gesloten, dan wordt het nog niet direct werkelijkheid: het nieuwe kabinet zal ze nog daadwerkelijk moeten overnemen. Wordt vervolgd. We zijn benieuwd naar jullie reacties op dit nieuws, dus voel je vrij om te reageren als je er behoefte aan hebt!

Steunpakketten verlengd!

Dat is een fijne opsteker voor een heleboel evenementenmensen: gisteren is bekend gemaakt dat de TVL, de NOW en het uitstel bij de Belastingdienst worden verlengd. Dit gebeurt omdat de coronamaatregelen aanhouden, en daarmee veel ondernemers langer in een spagaat zullen zitten. Diverse organisaties hadden het kabinet gevraagd om de steunpakketten langer in te stand te houden. Er is nu gekozen voor een verlenging van drie maanden, maar het is niet ondenkbaar dat deze periode nog wordt uitgebreid.

Concreet is er dit besloten:
* zoals al eerder aangekondigd is het bij de TVL mogelijk om voor Q2 zelf de referentieperiode te kiezen (Q2 2019 of Q3 2020), dat geldt ook voor Q3 (Q3 2019 of Q3 2020). Het is verstandig om dit met de rekentool even goed na te gaan, want de juiste referentieperiode kan flink uitmaken op de hoogte van de TVL. Ook wordt het subsidiepercentage voor beide kwartalen verhoogd van 85% naar 100%, superfijn!
Nieuw is dat ook sommige startende ondernemers en bedrijven februari 2021 als referentieperiode mogen opgeven, in plaats van een kwartaal in 2020 waarin ze eigenlijk pas net waren begonnen. Ten slotte wordt de TVL nu nog verrekend met het omzetverlies, maar die koppeling wordt losgelaten: hierdoor kunnen sommige bedrijven meer loonsteun aanvragen.
* de betaalpauze bij de Belastingdienst eindigt niet op 1 oktober 2021, maar op 1 oktober 2022. Daarbij krijgen ondernemers in plaats van drie jaar, vijf jaar de tijd om hun achterstand qua belastingen af te betalen. Dit scheelt voor veel mensen behoorlijk in de maandlasten! Wel is er voor gekozen om de belastingschuld niet kwijt te schelden, dat is dan weer jammer natuurlijk 😉
* de TONK en de TOZO worden verlengd, maar hierover is nog niet veel bekend gemaakt. De start van het terugbetalen van een TOZO-lening voor bedrijfskapitaal wordt in ieder geval uitgesteld, naar 1 januari 2022, en de looptijd is verruimd van 42 naar 60 maanden. Ook dit scheelt in de maandlasten voor diegenen voor wie dit van toepassing is, fijn!

Het ziet er naar uit dat vanaf Q4 de steunpakketten worden stopgezet, of in ieder geval afgebouwd. We hopen dat het kabinet en de lobbypartijen uit onze sector nog kijken naar de sectorspecifieke steun, want het is natuurlijk niet zo dat bij ons vanaf Q4 alles weer bij het oude zal zijn…wordt vervolgd dus, wederom.

Toch de TONK aanvragen?

Je hebt vast wel eens gehoord van de TONK regeling, maar…wat is dat nou eigenlijk?
TONK staat voor Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten. De Rijksoverheid omschrijft de TONK als ‘een tegemoetkoming voor mensen van wie het inkomen door de coronacrisis aanzienlijk is gedaald, en die daardoor noodzakelijke kosten (zoals woonkosten) niet meer kunnen betalen.’

De TONK is in de meeste gevallen een gift: zolang de aanvraag correct is ingediend en je aan alle voorwaarden voldoet. In dat geval hoef je niets terug te betalen. Gemeenten mogen (in sommige gevallen) naderhand alsnog bepalen dat de TONK als een lening wordt uitgekeerd. Omdat elke gemeente zelf bepaalt welke voorwaarden zij stellen aan het verstrekken van de TONK, is het héél belangrijk om de TONK-pagina op de website van jouw gemeente goed door te lezen. Goed om te weten: de TONK-regeling loopt tot 30 juni 2021, en kan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021 worden aangevraagd.

Tim en de TONK
Doordat er door de overheid en gemeenten veel nadruk wordt gelegd op het niet meer kunnen betalen van woonlasten, denken veel mensen (onterecht!) dat ze niet in aanmerking komen voor de TONK omdat ze hun vaste lasten nog kunnen betalen. Dit geldt ook voor Tim, een theatermaker uit Utrecht die de TONK heeft aangevraagd: hij en zijn vriend konden de vaste lasten nog wel betalen, maar…dat konden ze vooral doordat ze hun spaargeld op aan het maken waren. Omdat één van zijn collega’s de TONK had aangevraagd, is Tim de regeling toch nog maar een keer goed gaan doorlezen. Zo kwam hij er achter dat hij wél in aanmerking komt. Hij omschrijft de TONK vooral als een tegemoetkoming voor mensen die minder verdienen dan vorig jaar; ook als je TOZO ontvangt en jouw inkomsten nog steeds minder zijn dan vorig jaar, zou je in aanmerking kunnen komen voor de regeling. Checken dus, is zijn tip!

De aanvraag
Je moet er wel even goed voor gaan zitten als je de TONK wil aanvragen – Tim is ongeveer 2,5 uur beziggeweest met de online aanvraag in Utrecht. Maak het jezelf dus vooral gemakkelijk, door vóór je met de aanvraag begint, alvast alle benodigde informatie bij elkaar te zoeken. Het voorbeeld van Tim kan je een beeld geven van wat je precies nodig hebt:

Tim moest voor het hele huishouden de inkomsten van de maand januari 2020 doorgegeven. Daarnaast moest hij zelf nog een (voorbije) maand uit 2021 kiezen, als vergelijking met januari 2020. Om in aanmerking te komen voor de TONK moet verder het totale inkomen met minimaal 25% zijn gedaald, ten opzichte van januari 2020. Daarnaast wordt er gekeken naar het percentage woonlasten in vergelijking met je inkomen.

Update:
Gemeente Utrecht heeft onlangs een aantal aanpassing in de voorwaarden voor de TONK gemaakt. De vereiste inkomstendaling is van 25% naar 15% verlaagd. Daarnaast kan je ervoor kiezen jouw inkomen te vergelijken met een andere maand dan januari 2020 wanneer dit gunstiger voor jou is.

Gemeente Utrecht had aangegeven dat ze zes weken nodig hebben voor de verwerking van de aanvraag, maar Tim ontving het bedrag én de brief al binnen de week nadat hij het aangevraagd had. Het kan dus heel snel gaan! Vinden we fijn om te horen.

In dit voorbeeld gaat het om Gemeente Utrecht, waar niet gekeken wordt naar spaargeld. In een andere gemeente kan het zijn dat ze wel je spaargeld in de aanvraag meenemen: zo zijn er ook gemeenten waar je geen recht op de regeling hebt wanneer je huurtoeslag ontvangt, en zijn er andere gemeenten waar huurtoeslag volledig buiten beschouwing wordt gelaten.

Niet alleen de voorwaarden verschillen trouwens per gemeente, ook de hoogte van het uit te keren bedrag: van maximaal €1500 in Utrecht, tot maarliefst €6000 in Amsterdam. Het uit te keren bedrag wordt dan ook (uiteindelijk) door de gemeente bepaald op basis van jouw persoonlijke situatie.

Ben je benieuwd geworden of je in aanmerking komt voor de TONK en wil je deze graag gaan aanvragen? Kijk dan vooral op de TONK-pagina van de gemeente waar jij woont.
Veel succes!