Er is een verontrustend artikel verschenen op 3voor12 over het oplopende personeelstekort in de evenementenbranche. Het platform sprak met Pinkpop, EKKO, Doornroosje en MOJO over de kinken in de kabel. Uit de gesprekken zijn vier desastreuze gevolgen gedestilleerd voor de sector.
Personeelstekort v.s. programmaoverschot
Zoals Doornroosje-programmeur Jonatan Brand het verwoord ‘We kampen met twee problemen tegelijkertijd: aan de ene kant een personeelstekort, aan de andere kant een programma-overschot. Ik heb het eventjes opgezocht: in maart van dit jaar hadden we 155 procent van het programma ten opzichte van 2019. In april ging het zelfs om 244 procent. Dan kun je je voorstellen dat het – zeker op het moment dat je vanuit stilstand komt – best ingewikkeld is om opeens het dubbele van het programma dat je gewend bent te produceren. We zien dat mensen uit sommige werkgroepen ander werk zijn gaan doen, en er komt weinig aanwas bij aan de onderkant. Er is vooral een landelijk tekort aan technici, en de instroom bij opleidingen in die hoek is aanzienlijk lager. Dat begrijp ik wel: het is na twee jaar onzekerheid minder aantrekkelijk om je in dit werk te laten opleiden. Dat kan op termijn voor problemen zorgen. En als je een goede technicus wil opleiden, duurt dat even. Dat kon überhaupt niet tijdens corona, er was te weinig programma waar je kunt oefenen met het mixen van een liveband of een dikke clubavond.’
Logistiek (on)mogelijk
Je staat er misschien niet heel snel bij stil, maar ook de transportsector heeft een knauw gekregen. MOJO-CEO John Mulder ziet dit ook ‘ Heel groot probleem deze zomer zijn trucks: er zijn al acts die spullen moeten gaan thuislaten omdat ze niet aan het aantal trucks kunnen komen. In plaats van 16 vrachtwagens komen headliners dus waarschijnlijk met wat minder. Al die rock ’n roll-truckingbedrijven draaien op nog maar 30 à 40 procent van hun personeel en hebben een hoop vrachtwagens verkocht. ‘ Hij maakt zich ernstige zorgen over deze zomer en voorziet grote logistieke uitdagingen.
(Niet) leverende leveranciers
Tel daarbij nog eens op dat leveranciers overspoelt worden met aanvragen, Pinkpop-festivalmanager Niek Murray ‘We zien vooral bij leveranciers problemen: de tentenbouwers bijvoorbeeld, en de hekwerkleveranciers. De roze tent is nu al op het terrein opgebouwd omdat het anders in de planning niet zou uitkomen. We zijn al aan het bufferen met hekwerken omdat er geen transporteur was om die op het normale moment te leveren. Kortom: drie weken geleden zijn we al begonnen met de opbouw terwijl we normaliter pas komende week zouden beginnen.
Personeel & kosten
Door de tekorten is de sector zijn roosters moeilijk te vullen en stijgen daarnaast ook de personeelskosten. Deze stijging zal invloed hebben op de ticketprijzen. EKKO-directeur Marlies Timmermans spreekt uit ervaring ‘Het personeelstekort is echt problematisch, over de gehele breedte is het een uitdaging. We hebben bij EKKO een exploitatiemodel dat deels op vrijwilligers draait. Voor corona hadden we gemiddeld een bestand van zo’n 120 vrijwilligers. Nu moeten we helemaal opnieuw beginnen. Dat zorgt voor verschillende uitdagingen: mensen moeten wennen aan het werk, aan elkaar, aan de plek. De druk is nu hoog, iedereen voelt de energie en knaldrang, voor een nieuw team is dat best spannend. We hebben nu zo’n 80 vrijwilligers, waaronder 22 horecamedewerkers. Samen met het betaalde team dat nog niet op kracht is, is dat echt te weinig om een vol programma te roosteren.
We roosteren nu bovendien iets meer betaalde krachten in waar we normaliter vrijwilligers zouden inzetten, zeker in de nacht. Doordat het publiek momenteel nogal uitbundig is – en ze hun tolerantie bij middelen nog moeten (her)vinden – moeten we tegelijkertijd meer beveiliging aan de deur zetten. En het uurtarief van beveiligers is gestegen. De kosten per avond zijn daardoor ook fors hoger. Dat zie je nu nog niet in de ticketprijs terug, maar in de toekomst zullen we moeten kijken hoe we dat gaan doen.’